Saturday 16 July 2011

siri bercakap dengan komputer riba part V

hari ni aku ada bercakap dengan komputer riba . eh , hari hari pun ada . kalau lah komputer riba kita ni adalah sejenis dadah , dah ramai rakyat malaysia yang kena tangkap sebab ketagihan . lagi ramai dari yang join perhimpunan bersih haritu .

aku bangun awal hari ni . sebab pagi pagi lagi member dah gegar gegar pintu bilik nak pakai heater . aku pun celik mata , on terus la laptop ni . macam biasa bukak facebook . aku terbaca satu post ni , beliau mengepost blog yang kutuk kutuk agama islam ni . apa nama blog tu , aku dah lupa dah . tapi memang ada la . sumpah . walaupun aku baru bangun tido , tapi memang aku tak tipu .

dan apa lagi , aku pun butthurt la bila baca post post kt blog tu . habis dikutuk nya agama islam ni ha . dan ramai jugak la aku tengok yang menyerang blog tu . nak nak yang dari indonesia . pergh . habis keluar dalil dalil . kawan kawan aku pun ade jugak yang mengomen kt situ . habis dorg kutuk owner blog tu .


tiba - tiba .....................


damn , aku terperasan yang aku hanya berboxer je kot . dan aku lihat kembali orang orang yang marah tu , kebanyakan nya yang kalau perempuan , memang tak pakai tudung . kalau lelaki , muka bengis habis macam gangster . kat sini , dua benda terlintas di fikiran aku...

kita sedar ke tak eh ? kadang kadang , kt laptop ni , kita membaca sesuatu yang indah , maksud aku , potongan ayat ayat suci Al - Quran ,  sabda nabi ke , tapi kita tak perasan pun yang kita ni separuh bogel je . aku memang tak tau sangat , tapi aku rasa benda ni sgt tak appropriate la . kalau tengok kt facebook sorg sorg , wall bukan main lagi lah , kalau baca ayat , sembahyang 5 waktu cukup ni , tapi kalau tengok dp , emph , yang perempuan aurat ntah kemana , nampak lurahan porno . yang lelaki , rambut merah biru hijau kuning turqoise dan sebagainya . point aku disini adalah , pernah tak kita terlintas fikir aurat kita ke mana apabila kita membaca benda benda yang indah seperti ayat ayat suci Al - Quran dan sebagainya ?

pastu kalau ada page ke , blog ke yang kutuk mengutuk islam ni , mesti ada org islam yang komen nak bunuh owner , pancung , kerat leher , bom dan sebagai nya . aku bukan apa , tapi kita sebagai islam ni kan , bukan macam tu kot jalan penyelesaiannya . setiap provokasi tu , tak semestinya berakhir dengan pergaduhan dan perkara yang sama waktu dengannya . dah tu nanti butthurt pulak kalau org panggil terrorist letup sana letup sini .

jadi , aku harap , apa yang terjadi kt aku ni , tak terjadi kt korg . dulu masa kecik2 , aurat tu kita rasa malu sangat kalau tunjuk kt org . tp sekarang aku rasa dah terbalik , tutup aurat tu pulak yang malu , tak ikut trend . dan ada jugak yang tutup aurat tu , sebab ianya satu trend . emph , sedar tak kita eh ?

sedar tak kita kemana telah benda ni bawak kita pergi , ke arah yang lebih baik , atau buruk ? fikirkan lah .

*aku tutup aurat masa tulis entri ni .


THE INTERNET .

1 comment:

  1. erm. termenung sekejap.
    benar kan, dunia sekarang. ramai yang "islam", cuma pada "nama" dan keturunan. bukan pada penghayatan dan dekat dengan Tuhan.
    sedih.

    ReplyDelete